Budimex wybrany do budowy obwodnicy Radomska – Krajowa Izba Odwoławcza potwierdza decyzję

Decyzja Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Radomska przyniosła rozstrzygnięcie, które pozostawia firmę Budimex na pozycji lidera. Odwołanie złożone przez konkurentów zostało oddalone, co oznacza, że Budimex, z ofertą w wysokości ponad 214 milionów złotych, pozostaje wykonawcą tego kluczowego projektu infrastrukturalnego. Obwodnica będzie integralnym elementem dróg krajowych nr 91 i 42, a jej realizacja została podzielona na trzy strategiczne fragmenty.
Podział inwestycji na odcinki
Planowana obwodnica Radomska obejmuje budowę nowych tras w ramach istniejących dróg krajowych. Projekt podzielono na trzy odcinki: pierwszy to fragment drogi krajowej nr 42, drugi obejmuje część drogi nr 91, a trzeci to modernizacja istniejącej DK-91 wraz z nowym mostem na Warcie. Takie rozłożenie prac nie tylko usprawni realizację projektu, ale również zminimalizuje utrudnienia dla użytkowników dróg.
Rywalizacja wykonawców
Przetarg na budowę przyciągnął uwagę dziesięciu potencjalnych wykonawców. Najbardziej konkurencyjna okazała się oferta Budimeksu, wyceniona na nieco ponad 214 milionów złotych. Drugie miejsce w postępowaniu zajął konsorcjum firm z Grupy Aldesa, które zaproponowało kwotę niespełna 220 milionów złotych. Pomimo bliskości oferty, propozycja Aldesy została odrzucona, a odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej nie przyniosło zmiany decyzji.
Korzyści dla ruchu drogowego
Obecnie drogi krajowe nr 91 i 42 przecinają centrum Radomska, co generuje znaczne natężenie ruchu, zwłaszcza wśród pojazdów ciężarowych kierujących się do lokalnych zakładów produkcyjnych i centrów logistycznych. Nowa obwodnica o długości około 12 kilometrów pozwoli na wyprowadzenie tego ruchu z miasta. Składać się będzie z około 6 kilometrów nowej drogi nr 42 oraz odcinka DK-91, który obejmie 2,5 kilometra poza miastem i około 3,5 kilometra w jego granicach.
Integracja z istniejącą infrastrukturą
Radomsko już teraz może korzystać z części obwodnicy znajdującej się na północno-zachodnim odcinku DK-91. Ten fragment stanie się środkową częścią nowej trasy, którą uzupełni odcinek po stronie południowo-zachodniej oraz północny fragment DK-42. W ramach tej inwestycji planuje się również przebudowę 2,5-kilometrowego odcinka DK-91 na południe od miasta oraz budowę mostu nad Wartą. Nowa obwodnica będzie drogą jednojezdniową z jednym pasem ruchu w każdym kierunku, zaprojektowaną na nośność 11,5 tony na oś.